Na 34 jaar is het zover. Peter zwaait af bij KRC Van Elderen. Geen pensioen, geen hangmat. Hij kiest bewust voor iets nieuws. De energie is er nog. Sterker nog: hij wil vooruit.
In 1991 kwam hij binnen als assistent-accountant. Een map onder de arm, klaar om alles te leren. Dat deed hij. En hóe. Hij groeide in functie, verantwoordelijkheid en vertrouwen.
Partner werd hij. Mede-eigenaar ook. Maar bovenal: iemand waar klanten op konden bouwen. Geen man van mooie praatjes, maar van zuivere adviezen. Recht uit het ondernemershart.
Peter zegt het zelf treffend: “Ik groeide mee met mijn klanten. Hun zakelijke levensloop werd ook een beetje de mijne.”
Hij zag starters uitgroeien tot stevige familiebedrijven. Ging van de eerste btw-aangifte tot de overdracht aan de volgende generatie. Die betrokkenheid maakte zijn werk niet alleen mooi, maar ook persoonlijk.
Toch is dit het moment. Niet om af te bouwen, maar om koers te verleggen. Je kunt na 34 jaar niet bij iedereen op de koffie. Peter weet dat. Dus geen afscheidstour en geen ellenlange speeches. Wél een goed samenzijn met klanten op donderdag 3 juli.
“Blijven hangen helpt niemand. Laat je werk goed overnemen. Dat verdient je klant.”
In al die jaren veranderde er veel. Waar hij ooit drie dagen nodig had om een administratie te boeken, doet software dat nu in vier uur. Efficiëntie is fijn, maar het contact bleef altijd het echte werk.
Toch merkte hij de verschuiving. “Je zat vroeger naast de klant. Nu vaker tegenover. Dat vraagt iets anders van je als adviseur.”
De kunst is om vertrouwen te behouden, juist als het zakelijk schuurt. Peter kon dat als geen ander. Hij zei niet wat je wilde horen - maar wat je móest horen. Zijn kracht? Zich verplaatsen in de schoenen van de ander.
“Als ik in jouw schoenen stond, zou ik nu…”. Daar gebeurde het. Dáár viel het kwartje bij klanten.
Elke klant is anders. Elke keuze uniek. Juichen of afremmen, meedenken of confronteren - het hoorde er allemaal bij.
En eerlijk is eerlijk: hij paste zijn eigen advies ook op zichzelf toe. Want het ondernemerschap stopt niet bij de klant. Het leeft ook in jezelf.
Zijn laatste, misschien wel beste advies? "Verzet op tijd je bakens. Niet pas als je tegen de kade botst, maar zodra de wind draait". Een mooie afsluiting.