Vanaf 1 januari 2026 veranderen de regels rondom de auto van de zaak.
De bijtelling, de motorrijtuigenbelasting en mogelijk ook een extra heffing voor fossiele leaseauto’s worden aangepast. Dat klinkt ingewikkeld. Dat snappen we.
Daarom houden wij deze wijzigingen voor je bij en vertalen we ze naar jouw situatie.
René volgt deze ontwikkelingen op de voet en kan je precies uitleggen wat dit voor jouw situatie betekent.
Hieronder zetten we de belangrijkste wijzigingen alvast voor je op een rij.
Rijd je een volledig elektrische auto van de zaak?
Dan krijg je vanaf 2026 te maken met aangepaste bijtellingsregels.
In 2026 geldt een bijtelling van 18% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde.
Over het bedrag daarboven betaal je het reguliere tarief van 22%.
Dit is tijdelijk. Het tarief verandert van 2026 met 18% naar 2027 met 20%. En in 2028 wordt dit 22%.
Wij kijken voor je mee wat dit betekent voor jouw auto en of aanpassing van je wagenpark verstandig is.
Ook de wegenbelasting verandert.
Het huidige kwarttarief vervalt voor de volledig elektrische auto's.
Vanaf 2026 betaal je 70% of 75% van het normale tarief.
Het exacte percentage wordt nog politiek vastgesteld.
De korting vervalt volledig voor alle Plug-in hybrides en auto’s met 1–50 g/km CO₂.
Vanaf 2026 betaal je het volledige motorrijtuigenbelasting tarief.
Daarnaast vervalt ook de gewichtscorrectie voor hybride bestelauto’s.
Wij signaleren deze wijzigingen voor je en nemen ze mee in onze advisering.
Vanaf 2027 betaald je extra belasting voor fossiele zakelijke auto’s
Stel je een zakelijke auto beschikbaar aan een werknemer die deze ook privé of voor woon-werkverkeer gebruikt?
Dan krijg je mogelijk te maken met een extra belasting als de auto niet volledig uitstootvrij is.
Vanaf 1 januari 2027 betaal je als werkgever:
- 12% van de cataloguswaarde per jaar (auto’s tot 25 jaar)
- 12% van de marktwaarde per jaar (auto’s ouder dan 25 jaar)
Deze belasting betaal je via de loonheffing.
Je mag dit bedrag niet doorberekenen aan je werknemer.
Het doel van deze maatregel is om zakelijke auto’s zonder uitstoot te stimuleren.
Heb je vóór 1 januari 2027 al een auto met uitstoot ter beschikking gesteld?
Dan geldt een overgangsregeling.
Vanaf 1 juli 2030 ga je ook voor deze auto’s de extra belasting betalen.
Wat doen wij voor jou?
Je hoeft deze regels niet zelf bij te houden.
Wij volgen de ontwikkelingen, beoordelen wat voor jou van toepassing is en adviseren je tijdig.
Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Wil je weten wat deze wijzigingen betekenen voor jouw auto’s of wagenpark?
Neem gerust contact op met je vaste adviseur. Wij denken met je mee.