Bedrijfsoverdracht - de onderbelichte kant. Wat telt echt?
Column - 19 april 2023

Bedrijfsoverdracht - de onderbelichte kant. Wat telt echt?

De bedrijfsoverdracht. Het moment waarvan iedere ondernemer weet dat het gaat komen, maar waar lang niet alle ondernemers goed op voorbereid zijn. Wat komt daar allemaal bij kijken? En hoe zorg je ervoor dat je er goed op voorbereid bent? Dat lees je hier in een eerdere column van ons. 

Bij bedrijfsoverdracht wordt vaak direct gedacht aan de cijfers. Hoe rendeert de onderneming? Zijn deze rendementen stabiel; historisch gezien maar ook met het oog op de toekomst? Wat is de onderneming waard en welke partij is bereid de hoogste koopsom te betalen? Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen bij de bedrijfsoverdracht, maar níet het gespreksonderwerp van vandaag.

Vandaag ligt de focus op de andere, vaak onderbelichte kant van verkoop: de emotionele kant. Want is de partij die de hoogste koopsom wil betalen, ook de meest geschikte partij?

Bij een verkooptraject vinden wij het belangrijk om eerst het gesprek aan te gaan met de ondernemer. We zijn benieuwd naar de ondernemer als persoon. We vormen ons een beeld van de onderneming en uiteraard zijn de reden(en) van verkoop en de waardebepaling van belang. Op de vraag: “Voor wie is jouw onderneming interessant om over te nemen?”, is vaak geen eenduidig antwoord. Dat varieert van grote, landelijk opererende partijen in de markt tot Private Equity fondsen van wie niet meer dan de naam bekend is bij de ondernemer.

In het verkooptraject speelt naast het prijsaspect ook de gevoelskant een belangrijke rol. MKB-ondernemingen hebben veelal trouwe medewerkers in dienst. Deze loyaliteit is tweezijdig: van het personeel naar de onderneming (of de ondernemer!) en van de ondernemer naar zijn of haar personeel. Bij ons eerste kennismakingsgesprek wordt aan ons standaard de vraag gesteld: “Wat zijn de gevolgen voor mijn personeel, als ik mijn bedrijf verkoop?”. De mensen zijn jaren goed voor de ondernemer geweest en nu voelt de ondernemer dat hij of zij bij het eigen afscheid ook goed moet zorgen voor deze mensen. Dan is niet alleen prijs een belangrijk element, maar juist het totaalplaatje. Past de nieuwe eigenaar net zo goed bij de bedrijfscultuur als de vorige eigenaar? En is er een klik met de mensen op de werkvloer?

"Steeds vaker zien wij dat de ondernemer zijn gevoel volgt en kiest voor de klik met de partij"

In de verkennende gesprekken met potentiële overnamekandidaten is juist deze overweging van groot belang. Natuurlijk blijft het financiële deel belangrijk bij verkoop. Maar steeds vaker zien wij dat de ondernemer zijn gevoel volgt en kiest voor de klik met de partij. Een deal wordt niet gemaakt op de laatste euro’s. Een deal wordt gemaakt als het totaalplaatje - de hoogte van de bieding en de invulling daarvan - (bijna) net zo zwaar weegt als de menselijke factor en de klik tussen partijen.

Ieder traject is uniek, wat maakt dat ons advies maatwerk is. Als adviseur is ons doel om zowel het prijs-aspect als het totaalplaatje kloppend te maken voor onze opdrachtgever. Daar gaan we voor, met hart voor resultaat.

Denk jij er ook over na om je bedrijf over te dragen? Lees hier meer over Corporate Finance. Of ben je benieuwd naar de waarde van jouw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact op met onze Corporate Finance afdeling.

Niek HamersDSC_6757-Niek-300x300.jpg
adviseur Corporate Finance

06 - 27 37 93 13
n.hamers@krcvanelderen.nl

 

Meer weten over onze afdeling Corporate Finance? Klik dan hier.