Privé bijtelling auto – vrije bewijsleer
Nieuws - 19 mei 2021

Privé bijtelling auto – vrije bewijsleer

Als een auto ter beschikking is gesteld en deze voor niet meer dan 500 km per kalenderjaar voor privédoeleinden wordt gebruikt, geldt er geen privé bijtelling.  Om de bijtelling te ontlopen, moet je dat doen blijken (= overtuigend aantonen). Dat doen blijken kan met een sluitende KM-administratie, maar kan ook op andere wijze geschieden (= vrije bewijsleer)

KM-administratie was achteraf opgesteld
Onlangs heeft het HOF Den Haag uitspraak gedaan omtrent deze materie. Belastingplichtige had achteraf rittenadministraties opgesteld. Die waren niet controleerbaar, omdat deze niet dagelijks waren opgemaakt aan de hand van begin- en eindstanden per gereden rit onder vermelding van het reisdoel en de omrijkilometers. Merkwaardig was ook dat voor hetzelfde reisdoel regelmatig verschillende reisafstanden waren geregistreerd zonder motivering. Bovendien waren er parkeerkosten opgenomen in de administratie waarvan geen ritten opgenomen waren en er ook geen verklaring werd gegeven van het verschil in de procedure.

Geen sprake van doorlopend afwisselend gebruik
Ook het beroep op doorlopend afwisselend gebruik mocht niet slagen. Uit de overlegde rittenadministraties bleek namelijk dat de bestelauto’s vaak lange tijd door dezelfde werknemer werden gebruikt, waardoor niet kan worden gezegd dat deze doorlopend aan twee of meer werknemers afwisselend ter beschikking zijn gesteld wat wel een voorwaarde is voor toepassing van deze regeling.

Ook geen sprake van bestelauto’s die door hun aard en inrichting nagenoeg uitsluitend geschikt zijn voor vervoer van goederen
Het enkele feit dat de auto’s na een werkdag dermate vuil zijn dat deze daardoor al niet voor privé doeleinden geschikt zijn, had geen succes. Bij een waarneming te plaatse had de inspecteur de vervuiling weliswaar gezien, maar dat was eenvoudig op te lossen. Belastingplichtige had nog verzuimd om dan foto’s te overleggen waar de vervuiling uit zou blijken. Ook de stelling dat de aard van de vervuiling een gevaar voor de volksgezondheid zou zijn is niet aannemelijk gemaakt. Uit de rittenadministraties bleek namelijk dat er regelmatig lange ritten werden gereden met deze bestelauto’s en dan komt het niet aannemelijk voor dat er dan met bestelauto’s werd gereden die dermate vervuild waren dat deze een gevaar zouden zijn voor de volksgezondheid.

Moraal van het verhaal
De moraal van het verhaal is om zaken vooraf goed in te schatten en alles tijdig goed te wegen en in te kaderen. Het is onverstandig om niet bij te tellen / niets te doen en dan achteraf zaken proberen recht te zetten.