Column: Personeelskrapte: Wil je alsjeblieft bij me komen werken?
Column - 13 december 2023

Column: Personeelskrapte: Wil je alsjeblieft bij me komen werken?

Een veel gehoord probleem bij ondernemers is het tekort aan personeel. Na Corona begon het in de horeca, maar ondertussen is het in iedere branche merkbaar. Ondernemers schreeuwen om personeel. Nou ja, om ‘goed’ personeel om het iets specifieker te omschrijven.

Ja, er komen wel eens sollicitanten op een vacature af, maar die jongeren van tegenwoordig zijn zo verwend! Niemand wil meer fulltime werken, want we moeten wel tijd over houden om leuke dingen te doen. En voor die leuke dingen hebben we natuurlijk een aardig salaris nodig. Dus werkgever, kom maar op met je aanbod. Hoe kun jij mij overtuigen dat ik bij jou wil komen werken?

Voor veel ondernemers een omgekeerde wereld ten opzichte van de tijd toen zij op de arbeidsmarkt startten. En dat zorgt voor irritaties, voor conflicten. Daar kun je over klagen, tegenaan schoppen, noem maar op. Maar dat helpt je als ondernemer niet. Je gaat de mentaliteit van de huidige toetreders echt niet veranderen. En als je er maar lang genoeg over doet om nieuw personeel aan te trekken, blijf je vanzelf in je eentje over en is het ook einde verhaal.

Wat dan wel?!

Beter is het dus om je meer te verdiepen in wat jongeren tegenwoordig willen. Hoe kan ik daar als werkgever aan tegemoet komen, zonder daarbij mijzelf te kort te doen?

Volgens onderzoek van YoungCapital en onderzoeksbureau Motivation vinden jongeren tussen de 15 en 27 jaar de volgende punten belangrijk:

  1. Een goed salaris (79%)
  2. Werk met betekenis (76%)
  3. Ontwikkelen en groeien (73%)
  4. Aantrekkelijke sfeer (56%)
  5. Weinig reistijd (45%)

Een goed salaris

Natuurlijk, een goed salaris staat weer op nummer één. Ja, maar dat betekent niet dat dit het enige is wat ze belangrijk vinden. Jonge mensen snakken naar persoonlijke aandacht. Zo zijn ze immers opgegroeid. Plaats een leuk bericht op social media en zorg voor zoveel mogelijk reacties. Krijg zoveel mogelijk bevestiging van dat wat jij doet ontzettend leuk is. Daarnaast vinden ze het belangrijk om zichzelf te laten horen. Geef daar daarom ruimte voor op de werkvloer.

Tip: Vraag je medewerkers bijvoorbeeld geregeld naar hoe het met ze gaat. Hebben ze het nog naar hun zin? Hebben ze iets van jou nodig? Wat kun jij voor hun betekenen?

Dat klinkt misschien verwend, maar als ze zich belangrijk en onderdeel van je team voelen, blijven ze langer bij je. En daar heb je als werkgever uiteindelijk meer profijt van. Daarnaast is het antwoord op de vraag naar waardering niet altijd salaris. Het kan ook in zachte aspecten zitten: flexibiliteit, complimenten, een personeelsuitje, noem maar op.

Werk met betekenis en een aantrekkelijke sfeer

Wat is ‘werk met betekenis’? Wat is ‘een aantrekkelijke sfeer’? Dat is voor iedereen natuurlijk verschillend. Voor de een is dat bij een duurzaam bedrijf werken, voor de ander is dat zo snel mogelijk directeur kunnen worden. Wat het ook is, ze willen gezien worden en met trots over hun werk kunnen vertellen. Daarbij zijn bedrijfscultuur en werksfeer ontzettend belangrijk. Als je de cultuur en sfeer goed voor elkaar hebt, delen ze makkelijker op social media hun positieve ervaringen bij jouw bedrijf. En dat is natuurlijk weer mooie reclame voor jou.

Tip: Vraag je medewerkers wat ze graag willen leren en bereiken. Bekijk samen hoe jij ze daarbij kunt helpen. Wat missen ze en hoe zouden ze zich meer verbonden kunnen voelen bij de onderneming? Daarmee houd je je medewerkers langer aan jou verbonden.

Ontwikkelen en groeien

Want als er iets is wat jongeren van tegenwoordig op school hebben geleerd, is dat het belangrijk is dat je je ontwikkelt en zelf ontplooit. Bij ieder verslag dat ze hebben moeten maken was ‘zelfreflectie’ onderdeel van de opdracht. Wat wilde ik bereiken, wat heb ik bereikt, wat had ik beter kunnen doen en wat wil ik nog meer bereiken. Zo zijn ze opgevoed. Dan is het niet meer dan logisch dat ze die gedachtegang voort willen zetten in hun carrière. Geef dus ruimte aan zelfontplooiing.

Tip: Voer minimaal één keer per jaar een functioneringsgesprek met je medewerkers. Vraag daarbij naar de behoefte naar ontwikkeling en maak concrete actiepunten. Dat verhoogt de binding met de medewerkers met je onderneming en verhoogt ook de kwaliteit van hun werkzaamheden.

Weinig reistijd

Heel specifiek, maar is eigenlijk onderdeel van een groter onderwerp. Wel willen werken, maar er zo weinig mogelijk tijd aan besteden. Bij ons heb je ‘een goede balans tussen werk en privé’ roepen veel bedrijven. Maar is dat echt zo? Of vind jij dat als werkgever? Jongeren hebben daar vaak een ander beeld bij. Zij zien werk en privé ten eerste al minder als twee losse entiteiten dan de meeste werkgevers. De jonge medewerkers moeten doorwerken totdat ze 70 zijn, dus ze willen vooral dat het een beetje leuk blijft tot die tijd. En ze willen nu dus ook al genieten van hun leven. Ze willen bijvoorbeeld naast hun werk veel tijd kunnen besteden aan hun hobby of nemen een tussenjaar. Dat vraagt flexibiliteit van een werkgever. Maar daarvoor krijg je ook flexibiliteit terug! Veel jongeren vinden het een minder groot probleem om ’s avonds of in het weekend nog even door te werken. Als daar maar tegenover staat dat het geen probleem is dat je doordeweeks vaker een keer vrij neemt. Ze denken minder in hokjes en vaste patronen dan vroeger. Flexibiliteit is dus een must.

Tip: Vraag naar de wensen van je personeel. Kijk of het mogelijk is om bijvoorbeeld kantoortijden te verruimen. Zorg er voor (afhankelijk van de werkzaamheden) dat je werknemers thuis kunnen werken en dat ze daar goede voorzieningen voor hebben. Dat vergroot de flexibiliteit van je personeel en de bereidheid om meer uren te maken.

En nu?

Kortom, de rollen zijn nu eenmaal omgedraaid. Het personeelstekort wordt niet binnenkort opgelost. Je hebt er als werkgever dus nou eenmaal mee te dealen. Zorg er dus voor dat je een aantrekkelijke werkgever bent en blijft. Blijf in contact met je medewerkers en zorg dat je echt op de hoogte bent van hun behoeften in plaats van wat jij denkt wat ze willen. Ja, dat is misschien verwend. Maar voor jou kunnen ze nog uit tien andere werkgevers kiezen. Zorg ervoor dat ze jou willen! 

DSC_6383-Marije-300x300.jpg

Wil je er met mij over sparren? Dat lijkt me leuk. Of wil je weten hoe ik mijn werk heb ingericht? Neem dan even contact met mij op via de mail m.hutten@krcvanelderen.nl of bel me 0529 469 600.

Marije Hutten-Pouwels

 
 

Wil jij weten hoe het is om bij KRC Van Elderen te werken? Bekijk onze vacatures op de werkenbij-site. Je vindt daar veel meer persoonlijke verhalen van collega's. 

KRCVE-banner.png