Rapporterering over fraude en continuïteit
14 september 2022

Rapporterering over fraude en continuïteit

Het gaat regelmatig over fraude in het nieuws. En al langere tijd vraagt men - lees gebruikers van een jaarrekening, investeerders, toezichterhouders, banken e.d. - zich af welke werkzaamheden door de accountant worden uitgevoerd op het gebied van fraude en continuïteit.

Vanaf het controlejaar 2022 zit dat als volgt. Wij zijn dan als accountant verplicht om bij de jaarrekening waarvoor een controleplicht geldt, over fraude en continuïteit in onze controleverklaring te rapporteren. Cliëntspecifiek dus.

Waarom is het dan zo belangrijk om te rapporten over fraude?

Fraude kan een groot effect hebben op de reputatie van uw organisatie. En het kan ook leiden tot grote financiële schade. Het is daarom in uw belang dat uw organisatie aandacht besteedt aan het beheersen van de mogelijke frauderisico’s. Dit kan door het in kaart brengen van de frauderisicofactoren en hierop adequate maatregelen toe te passen. Omdat bij fraude sprake is van bewust handelen van personeel of management, is een goede frauderisicoanalyse in uw belang. Maar ook dat van uw management en uw organisatie, om zo daadwerkelijke fraude te voorkomen.

Daarna deelt u informatie over de wijze van beheersing (bijvoorbeeld in de risico-paragraaf in het bestuursverslag) en - indien van toepassing - over vermoedens van fraude, alsmede onderzoek dat is verricht. Ook maatregelen om herhaling te voorkomen - voor zover deze openbaar is - deelt u. Dit alles draagt bij aan het vertrouwen van stakeholders in uw organisatie en het zal de relatie met hen (het maatschappelijk verkeer) ten goede komen.

Het effect van fraude op onze controle

Om bovengenoemde redenen bespreken wij tijdens onze controle de volgende items met u:

  • de frauderisicoanalyse van de organisatie;
  • de organisatie specifieke frauderisico’s;
  • de evaluatie van frauderisico’s die voor de controle het meest van belang zijn; en
  • eventuele fraude-incidenten en de bijbehorende opvolging.

Denk hier dus vooraf goed over na. Dat helpt ons allebei.

Continuïteit en toelichting

Het maatschappelijk verkeer heeft steeds meer behoefte aan transparantie en organisatiespecifieke inzichten en langetermijnperspectieven. Zodoende is het van belang dat de toelichtingen in de jaarrekening en het bestuursverslag adequaat en conform RJ-Richtlijn 170 worden toegelicht.

Als accountant staan wij steeds meer stil bij het continuïteitsrisico en de toelichting hierop. Onze werkzaamheden hiervoor nemen wij apart in de controleverklaring op.

Wat betekent dit voor u?

Vanaf het boekjaar 2022 geven wij hier aandacht hier aan. En zoals eerder geschreven: ons advies is om alvast na te denken over de impact op uw jaarrekening en het bestuursverslag. Dan zal deze beslist een hogere informatiewaarde bevatten.

Als u hier vragen over heeft, neem dan contact op met uw controleleider en/of extern accountant. Of met mij, Chiel Boessekool